Het zonnetje schijnt weer, maar de beloofde zuidwest wind blijft uit. We moeten het doen met noord en omdat hij in de ochtend nog vrij krachtig is, gaan we pas om 11 uur naar de lage noordstart op de Chabre. De wind staat er goed op.
Eerst gaan we nog een keer aan de slag met de sprogs. De discussie van gisteravond heeft opgeleverd dat de meeste piloten willen ervaren wat hun toestel doet op de DHV-2graden regel, die ons mogelijk bij het WK in Laragne boven het hoofd hangt. Paul zet ze omhoog, net als Koos, Mart en Martin (al eerder). De rest zit ongeveer binnen de gestelde marge van -2 graden.
Team A: Paul, Mart, Erik en Rob (zonder radio door breuk in knopje)
Team B: Koos, Joost, Martin en Tanno
We moeten het doen met een stralend blauwe hemel en in het begin komt men niet hoger dan ca. 1800 in verband met een inversie. Er wordt toch geprobeerd met deze hoogte naar het westen te steken waar een hoop verwarring ontstaat. Iedereen dacht dat het eerste keerpunt Col St. Jean was, maar het keerpunt blijkt halverwege de ridge te liggen. Een aantal piloten vliegt te ver door voordat ze het in de gaten hebben of dat hun teamgenoten hen erop wijzen. Onderweg naar keerpunt 2, dat in het zuiden ligt bij Le Vieux Nouille, moet er op teamgenoten worden gewacht bij La Platte. De animatie laat goed zien hoe de beide teams toch voor een kleine omweg onder wolken kiezen (waar het dus ook goed omhoog ging) zodat zij ook weer konden hergroeperen.
Bij keerpunt 2 komt alles samen. Ook ik (die keerpunt 1 heeft overgeslagen) voeg me weer bij de rest onderweg naar keerpunt 3 De Gache. De oversteek halen we allemaal vrij goed. Mart en Paul gaan voorop en moeten op ridgehoogte terugsperen naar de bel, de rest volgt iets hoger. Iedereen heeft tot dan toe goed samengevlogen. Maar dan zie je ineens iedereen uitwaaieren opweg naar goal. Met name de flinke tegenwind doet iedereen ineens andere routes kiezen. Koos, Martin en Tanno gaan eerst voor de rechtstreekse route, maar Martin en Tanno kiezen dan toch voor de Hongrie waar Joost weer goed omhoog gaat. Vlogen Mart en Paul eerst samen, Dan gaat Mart ineens met Erik verder en Rob, die de hele vlucht zonder radio heeft gevlogen en er heel knap in is geslaagd bij zijn team te blijven (dat vraagt echt veel alertheid gedurende de gehele vlucht) staat nota bene als eerste op goal. Later volgen ook Martin, die net over de autosloop heen ging, Joost en Koos ruimschoots en Mart en Erik via een noordelijke route. Voor Tanno, Paul en mijzelf hield de vlucht net voor goal op.
In de nabespreking wordt nog eens teruggeblikt op de dag en gekeken hoe er steeds weer vooruitgang geboekt wordt. Het samenvliegen lukt steeds beter, al weet de chauffeur nog steeds niet waar we uithangen. Maar ja, er moet iets te verbeteren blijven.
Team A: Paul, Mart, Erik en Rob (zonder radio door breuk in knopje)
Team B: Koos, Joost, Martin en Tanno
We moeten het doen met een stralend blauwe hemel en in het begin komt men niet hoger dan ca. 1800 in verband met een inversie. Er wordt toch geprobeerd met deze hoogte naar het westen te steken waar een hoop verwarring ontstaat. Iedereen dacht dat het eerste keerpunt Col St. Jean was, maar het keerpunt blijkt halverwege de ridge te liggen. Een aantal piloten vliegt te ver door voordat ze het in de gaten hebben of dat hun teamgenoten hen erop wijzen. Onderweg naar keerpunt 2, dat in het zuiden ligt bij Le Vieux Nouille, moet er op teamgenoten worden gewacht bij La Platte. De animatie laat goed zien hoe de beide teams toch voor een kleine omweg onder wolken kiezen (waar het dus ook goed omhoog ging) zodat zij ook weer konden hergroeperen.
Bij keerpunt 2 komt alles samen. Ook ik (die keerpunt 1 heeft overgeslagen) voeg me weer bij de rest onderweg naar keerpunt 3 De Gache. De oversteek halen we allemaal vrij goed. Mart en Paul gaan voorop en moeten op ridgehoogte terugsperen naar de bel, de rest volgt iets hoger. Iedereen heeft tot dan toe goed samengevlogen. Maar dan zie je ineens iedereen uitwaaieren opweg naar goal. Met name de flinke tegenwind doet iedereen ineens andere routes kiezen. Koos, Martin en Tanno gaan eerst voor de rechtstreekse route, maar Martin en Tanno kiezen dan toch voor de Hongrie waar Joost weer goed omhoog gaat. Vlogen Mart en Paul eerst samen, Dan gaat Mart ineens met Erik verder en Rob, die de hele vlucht zonder radio heeft gevlogen en er heel knap in is geslaagd bij zijn team te blijven (dat vraagt echt veel alertheid gedurende de gehele vlucht) staat nota bene als eerste op goal. Later volgen ook Martin, die net over de autosloop heen ging, Joost en Koos ruimschoots en Mart en Erik via een noordelijke route. Voor Tanno, Paul en mijzelf hield de vlucht net voor goal op.
In de nabespreking wordt nog eens teruggeblikt op de dag en gekeken hoe er steeds weer vooruitgang geboekt wordt. Het samenvliegen lukt steeds beter, al weet de chauffeur nog steeds niet waar we uithangen. Maar ja, er moet iets te verbeteren blijven.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten