maandag 28 juli 2008

Taak 3 Le Chabre

De vlucht van gisteren is hier te bekijken. Helaas blijkt achteraf dat ik met slechts DRIE seconden te vroeg ben gestart en dus 15 minuten langer heb gevlogen door dat het eerste startgate telden in plaats van het tweede. Jammer. Maar toch een prachtige vlucht.



Vandaag 28 juli gaan we weer de Chabre op voor naar het zich laat aanzien een schitterende dag. Helaas is al veel ontwikkeling van wolken te zien en blijven we scherp op overontwikkeling. Die komt gelukkig niet. Jammer genoeg valt de kwaliteit van de thermiek vreselijk tegen. Direct na de start vertrekken we voor een taak van iets meer dan 100 km, 28 km naar het westen. Bij de start is het nog goed te doen en gaat het tot zo'n 2200 m maar bij het eerste keerpunt vallen de eersten af als de thermiek uitblijft. Het is een moeilijke dag. Ik zie bij het eerste keerpunt een prachtige wolk en verwacht dus ook stijg, maar helaas. Op 25 km voor het tweede keerpunt heb ik het echt moeilijk. Ik hang onder een bergrug en krabbelen en geduld werkt. Kom je net boven de bergrug uit dan gaat het met +5 regelrecht weer naar boven. Ik vlieg samen met een andere piloot in de richting van het tweede keerpunt en kom weer heel laag te zitten. Na veel zuchten en steunen bereik ik eindelijk weer wolkenbasis en speer naar het tweede keerpunt in de hoop Koos "in te halen". Om geen tijd te verliezen laat ik wat stijg liggen achter Serres en pak eerst het keerpunt. Jammer dan. Ik probeer nog wat bij Serres maar moet landen bij het zweefvliegveld. Gelukkig kan ik met wat Engelse piloten (Bruce en Steve) meerijden om nog net op tijd Koos als derde Nederlander op goal te zien landen. Paul is de vierde en laatste na Andre en Rob. Totaal ongeveer 8 piloten op goal. De meesten zijn bij Serres uitgezakt en met ca. 62 km ben ik niet ontevreden.



Zie hier mijn vlucht.

Geen opmerkingen: