vrijdag 1 augustus 2008

Taak 6 Chabre

Hier zie je Koos voor de zoveelste dag mijn vleugeltje naar boven dragen om mijn vermoeide gewrichten te ontzien.

Vandaag zou het een fantastische dag worden! De koningstaak moest uitgezet en na lang beraad (het weer zou pas later beter worden dus dat was niet erg) perste de taakcommissie met goedkeuring van de safety commissie er een taak van 137 km uit. Eerst 18 km vanaf de Chabre naar het westen naar Colle de la Trappe, dan meer dan 50 naar het noord oosten wederom Pic de Bure en recht naar het zuiden naar Le Vieux Noyers en daarna naar de camping. Rond kwart over een kwamen de eerste wolkjes dus het zag er goed uit. Wat een tegenvaller! Boven komen bij start was niet het probleem maar onderweg naar het eerste keerpunt werd meteen duidelijk dat er aanzienlijk meer wind uit het westen stond dan voorspeld was. Dus het was vechten tegen de wind in. Vlak voor Col St. Jean had ik wel steeds hoogte, maar ik werd door de wind naar het oosten weggezet zodat ik op weg naar het keerpunt steeds weer al die hoogte verloor :-( Koos wilde al weer samen verder vliegen, maar ik moest toch echt nog naar het keerpunt. Jammer, het was een mooie gelegenheid om samen te vliegen.

Na 3 keer proberen een laatste poging om de laatste 5 km naar het keerpunt af te leggen. Ik scheurde over de ridge en zodra ik het keerpunt had ging ik zo snel mogelijk weer terug. Ik kwam ruim onder ridgehoogte aan en er zat wel wat, maar het hield geen stand. Harde, felle en vooral turbulente bellen.

Ik zag een drietal delta's iets verderop draaien en besloot wat ik had aan minimale lift achter te laten om daar mijn geluk te proberen. Erik vloog er ook en samen misten we de aansluiting en daarmee de kans om verder te vliegen. We probeerden nog bij de ridge wat te pakken maar toen we in een soort wasmachine die op centrifugeren stond terecht kwamen, gaven we het snel op. Erik ging landen en ik dacht: dat wordt in ieder geval gezellig wachten. Maar ik vloog in een klein belletje en aangezien er nog landingsterreinen waren, waagde ik het erop. Maar 5 minuten later moest ik het toch opgeven. Ik durfde niet over het on-landbare gebied te vliegen en zette hem veilig aan de grond.

Zie hier voor mijn beperkte - slechts 23 km - vlucht.
Het filmpje van vandaag kun je hier zien.

Op vrijdag wordt niet gevlogen vanwege heftig onweer dat verwacht wordt. Maar ik moet toch een nieuwe zonnebril kopen, want die ben ik immers kwijt dus dat wordt weer naar de Decathlon!

Geen opmerkingen: