woensdag 30 juli 2008

Taak 5 Chabre

Weer naar boven op de Chabre. De verwachting is heel goed, maar dat gebeurt allemaal pas later in de wedstrijd. Ik start en zak vervelend laag uit onder start. Gelukkig is het niet al te druk en gedraagt iedereen zich netjes, zodat ik toch boven kom. Ik wacht op Martin om het derde startgate te pakken om 14.00 uur. Het begin van een hele lange taak.
Het eerste keerpunt is Banne, 28 km naar het noorden. Hoewel ik tussentijds wel wat hoogte moet tanken, kom ik er gemakkelijk aan. Dan steek ik het dal over naar Aspres, maar daar gebeurt net als gisteren weer helemaal niks. Balen. Ik had toch verder naar het noorden achter Aspres langs moeten steken naar het volgende keerpunt. Maarja, dat is achteraf...
Als ik eindelijk weer iets hoogte pak speer ik onmiddellijk naar Pic de Bure, die prachtige berg (zie het FILMPJE) en bereik daar meer dan 3200 meter. Even een filmpje maken en dan verder. Ik moet dan naar de Hongrie in het zuiden en om daar te komen moet ik over een gebied heen dat ik niet ken. Altijd spannend. Ik verlies eerst al mijn prachtige hoogte en krabbel weer van zo'n 1600 meter naar wolkenbasis. Ik vlieg dan samen met Erik en Holger verder naar het zuiden. Ik hoop bij Pic de Crigne hoogte te pakken, maar dat mislukt. Erik probeert het over het zuidelijke dal maar zakt uit. Ik heb me eigenlijk al bij landen neergelegd als ik tussen Tete de Boursier en Pic de Crigne een heel klein belletje raak. Concentratie en radiostilte! Van 1250 meter krabbel ik langzaam omhoog naar 1650 m, maar omdat de bel me erg naar het noorden wegzet en Tete de Boursier daarmee lastiger te bereiken wordt, steek ik toch weg. Eerst alleen soaren langs de bergkam, later eindelijk een rustige bel van +2-3 m/s. Ik pak 2700 m en vlieg naar de Hongrie. Ik verlies wel weer veel hoogte en probeer onder de wolkenstraat te komen wat me gelukkig lukt. Daar ga ik naar 2900 m en dat moet genoeg zijn voor het keerpunt en goal. Koos bevestigt dat ik aan 2100 m boven de Hongrie genoeg moet hebben en ik waag het erop. Met 400 meter over kom ik op goal aan! Als laatste van de dag en na 5 uur, 39 minuten en 43 seconden vliegen. Alles doet zeer, maar het ontvangst op goal maakt het allemaal goed. Een massage bij Heather had ik mezelf beloofd als ik het zou halen, dus het voelt al weer een stuk losser.

Zie HIERvoor mijn vlucht.

Geen opmerkingen: