dinsdag 8 juli 2008

Taak 7, 4 juli 2008

De laatste dag, de laatste taak. 98,9 km wordt uitgezet met 7 keerpunten naar het zuiden vanwege de harde noordenwind en met de wetenschap dat ik als beste vrouw genoteerd sta, voel ik toch wel wat druk. Maar bij de start gaat het meteen mis. We starten op de lage noordstart van de Chabre en ik kom maar niet boven start uit. Met het landingsterrein toch wel heel erg dichtbij, en de drang om mijn harnas maar open te gooien, draai ik vlak boven een klein pukkeltje op zo'n 700 meter hoogte een klein belletje in. Niks meer te verliezen dus wordt mijn geduld nu echt op de proef gesteld. Langzaam gaat het uiteindelijk toch omhoog en kom ik opgelucht boven de ridge uit. Maar het is nog niet over; ik blijf ploeteren en kan maar niet de bel pakken die me echt naar wolkenbasis kan brengen. De wind staat strak op de berg uit het noorden en verwaait de bel zodat ik steeds verder van de 'veilige' ridge af drijf. Ik laat me niet naar achter zetten en steek steeds weer terug met als gevolg dat ik de met moeite gewonnen hoogte dan ook weer kwijt raak. Frusterend! Het eerste startgate is al open en ik durf niet laag over de ridgde naar Col St. Jean te steken waar er toch zichtbaar een gaggle tot wolkenbasis gaat. Er is geen landingsterrein en na mijn eerdere uitzakken bij de gecancelde taak van een dag of wat geleden, zie ik geen heil in laag vliegen. Dus ik blijf proberen en als ik met slechts enkelen nog over ben bij start, kom ik eindelijk boven. Dan lukt het me om snel het eerste keerpunt te pakken en de rest te volgen, maar markers zijn er niet meer.
Terug ten zuiden van de Chabre blijft de thermiek verwaaien en het glijpad dat ik uiteindelijk naar de Hungry heb uitgezet, brengt me te laag bij keerpunt 2. Ik probeer nog wat, maar moet het toch opgeven. Mijn landing kost mij weer mijn (rechter-)knie en de wedstrijd is voor mij voorbij. Nu maar afwachten wat de andere dames gedaan hebben. Ik ben uiteindelijk 91ste deze dag.

Geen opmerkingen: