vrijdag 25 juli 2008

Taak 3 Aspres

De wedstrijd start vandaag vanaf La Longeagne, of te wel Aspres-sur-Buech. Er staat een gemoedelijk windje en wat hoge cirrus. Het wordt een dag met blauwthermiek dus raden waar de bellen staan. Het duurt even voordat er een taak is: men wil vooral meer dan 100 km en uiteindelijk slagen ze erin om onder de omstandigheden een taak van 102 km uit te zetten.

Start Aspres; naar het zuid-oosten keerpunt 31 Tete de Bourse; naar het zuiden 35 La Gache; noord-west 30, begin van de Ajour; weer naar 31 en dan naar de camping. De foto toont het wat taakbord dat beperkte info geeft. Het is dan ook geen categorie 1 wedstrijd.

Als een van de eersten start ik achter Joost en Koos aan en we treffen elkaar voor het eerste startgate op zo'n 2500 m en gaan meteen in de richting van de Ajour. Mijn glijhoek is slechter dan die van Koos en Joost en ik kies ervoor om aan het begin van de Ajour nog een bel te pakken waardoor ik helaas de verdere aansluiting mis. De bellen zijn klein en heftig en daardoor is het best spannend vliegen.

Als ik uiteindelijk de hele Ajour afvlieg naar de Crigne trek ik tijdens het thermieken het dopje van mijn drinkslangetje af: de zak loopt half leeg over mijn handschoen en dat is knap koud zo hoog in de lucht. Het lukt me op hem er weer op te pielen maar ik kan niet meer drinken. Vervelend!

Het eerste keerpunt tref ik Harry die eerder wegsteekt naar het tweede keerpunt dwars over de vallei. Ik ga achter hem aan als ik op zo'n 2600 m zit en vlieg bijna in een keer door naar het keerpunt om op de bergrug erachter naar thermiek te zoeken. Gelukkig zit er nog een andere delta en samen vinden we een hele heftige bel. Deze gooit me op 2000 m met een smak eruit! Even schrikken maar ik kan hem weer vinden en ga dan op zo'n 2000 m via de Hongrie voor een belletje terug naar keerpunt 1. Daar aangekomen ben ik te ongeduldig en zak ik uit. 51 km van de 102 gevlogen. Klik hier voor mijn vlucht. Joost is tweede en Koos als derde op goal.

's Avonds komt Rob met mijn nieuwe harnas, eindelijk. Phil is zo vriendelijk om mijn hangband te vernaaien (handig zo'n man met een professionele naaimachine op de camping) en als de chute is overgezet is het fantaseren over mijn vlucht morgen!

Geen opmerkingen: