woensdag 23 juli 2008

Taak 2 De Chabre

Na de schrik van gisteren, vandaag gelukkig vliegen op een bekende plek. De windverwachting is ca. 10 km/u uit het noorden, wat inhoudt dat de thermiek er een zuidstart van zou moeten maken. Maar dat gebeurt niet. De wind neemt toe en blijft noord, wat maakt dat we vanaf de hoge noordstart gaan. Het window wordt verlengd en wij willen graag van de berg af, al lijken de andere piloten absoluut geen haast te hebben.
De taak bestaat uit 67 km, La Platte (1) naar het zuiden, dan naar La Gache (2) in het oosten, terug naar het westen voor Le Noyer (3) om weer terug naar het oosten te gaan voor de Hongrie (4) en met de camping als goal (5).

Koos start als eerste wedstrijd piloot wanneer er voldoende markers (parapants) in de lucht zijn. Hij heeft net een goed moment en gaat meteen met de taak starten. Ik moet zeker 15 minuten wachten voor een volgend moment. Maar ik ga dan tenminste omhoog. Rond de 1700 meter lijken de bellen uit te doven om na even zoeken behoorlijk goed omhoog te gaan. Op zo'n 2300 meter vertrek ik naar het zuiden (La Platte) waar ik onderweg alleen veel sink tref. Pas bij het keerpunt gaat het omhoog, maar het is een lastige bel. Wanneer ik gezelschap krijg van andere piloten wordt het gemakkelijker om de bel goed te centreren en gaan Joost en ik samen naar keerpunt 2. Bij de bergrug ten oosten van Sisteron pakken we een bel. Ik blijf er langer in, Joost vertrekt alvast. Terug van keerpunt 2 vindt ik op dezelfde plek weer een goede bel en we kunnen weer samen naar Le Noyer. Bij de ridge van Sisteron naar het Westen draaien een aantal delta's heel laag en het ziet er niet goed uit. We sluiten ca. 3 km voor het keerpunt aan bij 2 laag vliegende delta's en moeten lang en vooral geduldig bijven draaien en zoeken en draaien om boven te komen. Als ik op 17oo meter ben besluit ik eerst het keerpunt te ronden om weer op dezelfde plek een bel te zoeken. Dat lukt en uiteindelijk komen we tot zo'n 2300 meter. We maken samen de steek naar de Hongrie.

Vlak voor het keerpunt pak ik een bel van +3 die Joost heeft laten liggen. Hij vliegt door naar het keerpunt en moet even zoeken maar speert dan omhoog om vervolgens meteen te vertrekken en na Koos als tweede op goal te komen. Dan breekt voor mij een uur zuchten en steunen aan. Er zijn harde bellen, die steeds verwaaien en ik kom wel tot zo'n 1900 meter, maar dat is niet genoeg voor de steek naar goal. Als ik ca. 45 minuten bezig ben zie ik een delta onder de berg zijn landing inzetten. Ik was hem iets eerder bijna gevolgd toen hij aan het draaien was een eind van de Hongrie vandaan. Nu ben ik blij dat ik dat niet gedaan heb als ik zie dat hij moet landen.
Ik blijf zijn landing volgen want ben bang dat ik misschien ook moet landen (ik hang op zo'n 1600 bij de berg) en zie dat hij een raar circuit vliegt en vlak voor de bomenrij een harde landing maakt. Hij beweegt niet en het toestel ligt op de neus. Ik blijf wat op een nulletje bij de berg draaien om te kijken of hij opstaat. Als er na 5 minuten niets is gebeurt, waarschuw ik Koos en geef de coordinaten door. Ik besluit om te gaan landen in hetzelfde veld om te gaan kijken hoe het met de piloot is. Zul je net zien, vlieg ik in een bel en kan niet naar beneden! Ik verleg mijn koers om hoogte af te bouwen en als ik zelf behoorlijk laag hang (zo'n 400 m verloren), zie ik dat de piloot om zijn, nog steeds niet van positie veranderde, toestel heen loopt! Niets aan de hand, alleen te lui om zijn toestel te verplaatsen! Ik ben woest en geef meteen door dat de zoekactie niet op gang hoeft te komen. De bel waar ik net last van had, brengt met nu met een rustige +2 naar 2600 meter. He he!!! Nu naar goal. Ik vlieg samen met een Aeros richting Laragne waar ik even later op goal land. Drie uur en 16 minuten gevlogen, ik voel mijn spieren maar ben moe en voldaan!
Klik hier voor het filmpje van taak 1 en 2 en klik hier voor de taak.

Geen opmerkingen: