dinsdag 8 juli 2008

Taak 1, 26 juni 2008

Vanwege de harde wind starten we op La Longeagne, of te wel Aspres. Deze taak (bijna) heb ik tijdens het NK 2004 ook gevlogen. Via Pic de Bur, naar Gap, oversteken bij Lac de Serre Poncon, via de Dormillouse en Digne weer naar de camping. Het ging goed tot het meer; daar raakte ik al mijn hoogte kwijt en in een laatste poging om niet bij de andere toestellen in dat aantrekkelijke veldje te landen, vloog ik naar 2 delta's toe die aan de rand van het meer aan het draaien waren. Hoe dichter bij ik kwam, hoe meer ik zag dat het eigenlijk gekkenwerk was. Geen geschikte landingsterreinen dus: the only way is up!
Uiteindelijk had ik voldoende hoogte om het meer over te steken en met 2500 m volgde ik Koos. Bij de Dormillouse kwam ik vlak boven St. Vincent aan. Jaren geleden heb ik daar in een aflopend veldje een upright verspeeld en landen aan het meer was helemaal geen optie: het water stond veel te hoog. De eerste bel verloor ik en ik besloot maar richting het landingsterrein te vliegen. Daar had ik voor de tweede keer mijn harnas geopend toen ik een heel licht belletje in draaide. Ik sprak mezelf bemoedigend toe: ik had immers alle tijd en heel, maar dan ook, heel langzaam kwam ik omhoog. Opgelucht trok ik mijn harnas weer dicht toen ik ver boven de bergtoppen de steek naar keerpunt 4 maakte. Een steek over een gebied zonder landingsvelden. Doorademen en vooral hoog blijven!
Halverwege trof ik Erik die ook niet erg gerust was omdat echte lift uitbleef. Na heel lang zoeken, draaien en krabbelen kwam ik toch weer omhoog. De vermoeidheid begon toe te slaan en mijn geduld was op. Had ik nog 200 meter extra gedraaid, dan had ik keerpunt 4 zonder problemen kunnen ronden en was ik over de bergrug bij Digne gevlogen. Wellicht om daar uit te zakken, zoals zo velen, maar op 200 meter haalde ik het net niet. Ik besloot om er snel vandoor te gaan, want bij dit keerpunt kun je slechts in de rivierbedding landen, zoals Ferenc gedaan heeft, en in een mooi veldje te landen.

Een totale afstand van 93,1 km leverde me de 60ste plaats op.

Geen opmerkingen: