woensdag 23 juli 2008

Taak 1 St. Andre

Omdat de weersvoorspelling voor Laragne te veel harde wind aangeeft en er in St. Andre les Alpes (1,5 uur rijden naar het zuiden, als je op het kaartje klikt wordt het groter en dus leesbaar) nog nauwelijks wind staat en het niet de verwachting is dat die gaat komen, verkassen we dus allemaal. Ik heb er nog nooit eerder gevlogen en er niet al te goede verhalen over gehoord (weinig goede landingsterreinen, veel heftige thermiek) merk ik dat het me wel zenuwachtig maakt.

Er wordt weinig haast gemaakt met een taak en de briefing verloopt wat rommelig omdat we handmatig keerpunten moeten invoeren. De wind is behoorlijk hard bij de start en ze staan dan ook met z'n drieen mijn vleugel vast te houden. Uiteindelijk start ik dan toch maar en ga met een rotvaart 100 meter omhoog! Ik blijf gecontroleerd rechtuit vliegen tot de stijg er een beetje af is en soar dan rustig omhoog. Er staat een goede bel en met gemak kom ik op zo'n 2400 meter aan. We moeten eerst naar het noorden om vandaar uit naar het oosten te gaan. Het eerste keerpunt is Thorame en ligt een aantal dalletjes (waar het nauwelijks landen is) verder. Naar het noorden langs de ridge verlies ik al mijn hoogte en het uitzicht op het dal met het plaatsje Lambruisse, dat later door Michel op de kaart wordt gezet, ziet er totaal onaantrekkelijk uit. Ik probeer wel diverse keren daar hoogte te pakken, maar ook Koos geeft een hint dat ik beter niet die kant op kan gaan vanwege het ontbreken van goede landingsterreinen.

Ik heb er geen zin in en keer om met de mededeling: "ik vlieg vandaag geen taak" en ga bij het prachtige meer op zo'n 2400 meter van het uitzicht genieten. Er staat boven nog steeds een puist wind en ik verken het landingsterrein La Mure dat veilig is.
Dan besluit ik om via het plateau ten zuiden van Le Corbeil eens te proberen om bij het keerpunt te komen. Ik heb wel hoogte, maar omdat ik door het gedoe met het invoeren van de keerpunten niet voldoende tijd heb genomen/gehad om de kaart te bestuderen, weet ik niet goed waar Thorame ligt. Balen, dat moet ik echt in het vervolg vooraf bekijken. Ik durf niet verder te vliegen en keer terug richting landingsterrein.
Na een poosje komt Koos terug van keerpunt 2 en scheurt op veel lagere hoogte dan ik was geweest dat plateau over. Ik zit met verwondering te kijken hoe hij soarend op zoek gaat naar een bel samen met een andere piloot en ga erachter aan, maar verlies zoveel hoogte en ben te ver van hen weg, dat ik ook poging 2 staak.

Later komt Joost onder me langs, zelfde route. Nu ga ik nogmaals mee, terwijl Joost steeds verder en lager komt en zijn heil zoekt bij het plaatsje Argens op het plateau net onder Le Corbeil. Terwijl hij moet landen (gelukkig prima) vlieg ik door, zo snel mogelijk naar de ridge. Pfffft. Daar soar ik naar het oosten en pak hoogte bij Le Corbeil. Op zo'n 2100 m vertrek ik naar Thorame, pak het keerpunt en maak een fout. In plaats van door te vliegen naar de achterliggende bergwand waar de zon lekker op staat te schijnen en de wind op staat te blazen, keer ik om in de hoop soarend bij Le Corbeil weer omhoog te komen. Helaas. Alsof er een grote hand mijn vleugel naar beneden drukt, heb ik nog net de keuze uit twee veldjes. Vanwege de harde wind kies ik voor het grootste veld maar in plaats van het deel langs de weg, neem ik het deel langs de bomen. En wanneer ik over de grond scheur valt vlak voordat ik wil uitduwen de wind weg en boem, nose in. Verder niks aan de hand, alleen een heel eind lopen tot aan de weg. Koos die na goal weer met me meegevlogen is, keert nu terug naar St. Andre.

Als ik net sta, komt een bezorgde fransman vragen of alles OK is, of ik wel telefoon heb, etc. Hij was namelijk net bij de 3 andere vliegers geweest, waar er 2 problemen hebben met hun pols. Ik had ze al in een heel klein veldje zien staan en me afgevraagd waarom in hemelsnaam daar?! Er waren toch opties genoeg!! Jan komt mij ophalen en samen halen we Joost en nog een piloot bij die onmogelijke plek Argens op.
Eppo, die een prima landing met zijn nieuwe Aeros gemaakt heeft en dus heel blij is en Koos halen me later op om in St. Andre pizza te gaan eten. Terug op de camping blijkt dat wat Koos gedacht had, hij heeft het eerste keerpunt gemist door het fout invoeren in zijn GPS! Balen!

Pas om 11 uur zijn we weer terug op de camping. Daar horen we dat Michel een boom geraakt heeft bij de landing in Lambrui en mogelijk een wervel gebroken heeft. Ook hebben de twee piloten waar ik vlak bij geland was, in het hoge gras een pols gebroken. Hmmm een slechte start van de wedstrijd.

Geen opmerkingen: