maandag 17 mei 2010

17 May Dag 8 / Day 8 rigging in the snow

Terug op HQ is er een discussie aan de gang over nieuwe GAP parameters: deze zijn aangepast vanwege de beperkte omstandigheden. Omdat er echter maar 2 dagen als echt vliegbaar worden gezien (dinsdag en vrijdag) streven ze ernaar om in ieder geval goede taken te kunnen zetten, met de huidige parameters is dat een te grote uitdaging. We gaan het ermee doen.
Om kwart voor 12 geeft onze weerman nog steeds het signaal dat het niet vliegbaar wordt, maar het weer is in enkele uren al zo veranderd, dat we nog steeds hopen. Om 12 uur krijgen we een sms dat we naar boven gaan en ineens lijkt het erop dat het gaat gebeuren. Boven aangekomen is de top nog steeds in de wolken en de startramp wordt sneeuw vrij gemaakt. We staan in zeker 10 cm sneeuw op te bouwen en de zon breekt door, de hemel wordt blauw en ik heb er zin in. We hebben een taakbriefing rond 13.00 uur en zetten een taak die veilig moet zijn, maar ook een echte taak moet bieden. De wind komt echter nog steeds uit het westen en dat is geen goed signaal. Iedereen lijkt het wel naar z'n zin te hebben in de sneeuw en zon opbouwen, een beetje sneeuwballen gooien en genieten van het uitzicht. Onze taak is een kleine taak langs de rand van het gebergte over 45 km. We krijgen geen startgates, ieders individuele starttijd telt, zodat we geen drukte voor de start krijgen. Dit omdat we zoiezo een lage wolkenbasis hebben en omdat na ons de ridgids ook nog willen vliegen.
We gaan starten vanaf 14.35 en ik ga me klaar maken bij mijn vleugel. En nog voordat ik het echt in de gaten heb, hoor ik Heather roepen dat we een briefing hebben. Ineens zie ik ook het regengordijn in de vallei en uiteindelijk haasten we ons om af te breken. Niemand gaat vrij vliegen vanwege het voorspelde gustfront en we komen zelfs niet eens van de berg af omdat er te veel wind staat waardoor de gondel niet gaat. En zo leek het er even op dat we zouden gaan vliegen, maar gebeurde het toch niet.

Back at HQ there is a discussion going on about the new GAP parameters: these have been adapted to the limited circumstances. Because they see only 2 days as good flying days (Tuesday and Friday), the organizations strives to set suitable tasks and with the present parameters that is too big a challenge.
At 11:45 our weatherman thinks we will not have a task, but the weather has changed so much over the past hours, that we are still hoping to fly. At 12:00 we receive a text telling us to go up and all of a sudden it looks likes it is going to happen. On the top, we are still in the clouds and the ramp is being made snowfree. We rigg in at least 10 cm of snow and then the sun starts to shine, the sky turns blue and I'm happy. There is a task briefing at 13:00 and we set a safe but good enough task of 45 km along the rigde. The wind still comes from the west, which is not a good sign. All pilots seems to enjoy themselves rigging in the sun and snow, we through snowballs and enjoy the view. We don't get startgates, your individual startingtime counts, in order to avoid a lot of pilots hanging low over launch. And the ridgids also want to fly. We launch at 14:35 and I'm getting ready to get in line. And before I really know what is going on, Heather calls for a briefing. And then I see the raincurtain in the valley and we rush to break down the gliders. Nobody goes for free flying because of the predicted gustfront, and we don't even get off the mountain, because the wind is too strong for the gondel to go down. It looked for a couple of hours that we might fly, but then it didn't happen again.

Geen opmerkingen: