zondag 9 mei 2010

9 mei de openingsceremonie / Openingceremony

De dag begint vroeg met een teamleaderbriefing. Sommige piloten gaan de berg al op, maar ik besluit om met Timothy (onze Tim-leader) toch naar de briefing te gaan. We krijgen een weerupdate (mmmm, ziet er niet echt goed uit), info over wat we wel en vooral niet mogen, het live tracking systeem etcetera. Ook worden de task en safety committees gekozen. Ik zit deze keer weer in de safety committee op verzoek van Heather maar nu hoef ik in ieder geval niet op de HQ frequentie te vliegen, dat hebben ze sinds vorig jaar veranderd.

Na de briefing ga ik voor een trainingsvluchtje de berg op. Het is er propvol en een grote chaos.
Vanaf 12 uur starten de eerste piloten en ik ga er zelf rond kwart voor 1 af. Onder de start ligt de rigid van een Italiaanse piloot die slecht gestart is. Later blijkt dat hij mogelijk toch een gebroken been heeft, sneu. Er is een lage wolkenbasis en het is er aardig koud. Helaas trek ik de houder van het touwtje dat de rits dichtmaakt stuk, maar na enig gepiel gaat mijn harnas toch dicht. De thermiek is matig en ik houd het op een rustige eerste vlucht, geniet van het uitzicht over Kasteel Neuschwanstein en land in het grote landingsterrein waar de wind van alle kanten lijkt te komen.

Vervolgens moet de vleugel weer snel de berg op en gaan we naar de officiële pilot briefing in de tent. Gelukkig duurt het allemaal niet te lang, zodat we daarna aan de optocht kunnen beginnen. Hoewel er twee Nederlandse piloten zijn, sta ik toch alleen bij het bordje en word omringd door 6 schattige meisjes met zelf gemaakte Nederlandse vlaggen. Een van de meisjes blijkt een Nederlandse vader te hebben en kletst er vrolijk op los. Het is toch altijd weer leuk, zo'n intocht en zelfs met aardig wat belangstelling van de lokale bevolking.

In de tent begint het officiële gedeelte met speeches, het noemen van namen, de gebruikelijke folklore, dansmariekes en natuurlijk het bekende Duitse Bier in grote pullen. Aan het einde van de happening barst de hemel open en komt het water naar beneden. Dat wat vandaag valt, kan morgen niet meer vallen, denken we maar.

The day begins with a teamleader briefing. As soon as it's over we go up the mountain for a short trainingflight. It's a bit of a chaos on top, but everybody manages to rig and fly. Unfortunately one of the Italian pilots has a bad launch and ends up with a hurt leg.
Thermals are okay, Castle Neuschwanstein is beautiful from above, but because we have to get our gliders up before the mandatory pilot briefing, I just have a short flight. As soon as the pilot briefing is over, we get in line surrounded by these lovely kids with flags and country signs. Of course there are the speeches, folklore dancing and German Beer to entertain us all. At the end of the party, it rains heavily.


Geen opmerkingen: